Frysztacka 48
43-400 Cieszyn

Praktyki zagraniczne w Ubedzie

W dniach 24.07-04.08 2023 uczniowie z klasy 3 i 4 technikum o profilu technik mechanik odbywali praktyki zagraniczne w ramach mobilności programu Erasmus + w Hiszpanii. O tym jak było i czego się nauczyli podczas tego wyjazdu opowie Wam Kajetan K.

„…W poniedziałek wczesnym rankiem wsiedliśmy na pokład samolotu lecącego do Madrytu. Dla większości z nas był to pierwszy lot w życiu. W Madrycie czekał na nas kierowca, który zawiózł nas do celu naszej podróży czyli Ubedy. Miasto to oddalone jest o około 320km od stolicy kraju w kierunku na południe, w krainie Andaluzja. Na miejscu czekała na nas pani Sara – koordynatorka ze strony hiszpańskiej . Pokazała nam miejsce naszego pobytu – rezydencję i przedstawiła nam plan naszego całego pobytu. Zostaliśmy podzieleni na 3 grupy i każda z tych grup została przydzielona do pracy w innej firmie. Tomek i Kuba pracowali w firmie Alfonso Sarmiento Garcia S.L. , Bartek i Konrad w firmie Difranox Oleicola Industrial Sur S.L.U., a Kuba i ja - Kajtek pracowaliśmy w Chimeneas Joyma S.L. Zajmowaliśmy się między innymi cięciem i obróbką metali, gwintowaniem otworów i spawaniem. Pracowaliśmy na tokarkach konwencjonalnych oraz obrabiarkach CNC.

Mogliśmy zobaczyć i poznać zasady działania maszyn do produkcji oliwek, suszarni biomasy, dmuchaw do ciągników, kosiarek ręcznych i cylindrów elektrycznych. Pracę kończyliśmy zwykle o 13:30 i wracaliśmy do naszej rezydencji na obiad. Po obiedzie mieliśmy czas dla siebie. Spędzaliśmy go w naszym basenie lub na wycieczkach i spacerach po Ubedzie, poznając miasto i okolice. Miasto w którym byliśmy otoczone jest gajami oliwnymi i słynie z produkcji oliwy, przepięknej ceramiki oraz wyrobu różnych produktów z esparto . Ubeda jest zabytkowym miastem wpisanym na światową listę dziedzictwa UNESCO. W wolną sobotę mieliśmy okazję zobaczyć inną część Hiszpanii, pojechaliśmy na wycieczkę do Malagi. Gorący piasek, krystalicznie przeźroczysta woda i piękne widoki na długo pozostaną w naszej pamięci. Czegóż chcieć więcej? Po orzeźwiającej kąpieli w morzu przyszedł czas na jedno z najcieplejszych miast Hiszpanii - Cordobę. Pierwszy raz mieliśmy okazję podziwiać zabytki w temperaturze 44°C ( późnym popołudniem). Teraz wiemy już, że nie powinniśmy narzekać na nasze upały. Cały ten wyjazd był dla nas był dla nas niezapomnianym czasem, wspaniałym i cennym doświadczeniem. Poznaliśmy inną kulturę, nowych i ciekawych ludzi, nowe metody produkcji w zakładach pracy, a także inne podejście do życia. Słońce wstawało tam dużo później, około 7:00 rano. Popołudniami ulice świeciły pustkami, a wieczorem, nawet późnym miasto tętniło życiem. Koordynatorkami i opiekunami ze strony polskiej tego wyjazdu była pani dyrektor Bożena Cholewa oraz pani Blandyna Gwiazda. Bardzo dziękujemy Pani dyrektor i Pani Blandynie za umożliwienie nam tego wyjazdu i wspólnie spędzony czas ”.